Olemme yhteiskunnallinen yritys!

30.1.2019

Helsingin Diakonissalaitoksella ja sen tytäryrityksellä Diakonissalaitoksen Hoivalla on yhteiskunnallinen yritys -merkki. Yhteiskunnallinen yritys -merkki kertoo siitä, että yritys ratkoo liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Lisäksi ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Laitamme hyvän kiertämään!

Helsingin Diakonissalaitos tuottaa tytäryrityksensä Hoivan kanssa sosiaali- ja terveyspalveluita ihmisille, jotka ovat vaarassa jäädä yhteiskunnassamme syrjään. Sosiaalinen vastuu näkyy toimintamme tarkoituksessa pitää huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevista.

”Yhteiskunnallisena yrityksenä toimimme samalla viivalla yksityisten sosiaali- ja terveydenhuoltoalantoimijoiden kanssa, mutta meille kannattava liiketoiminta on ennen kaikkea väline paremman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseen”, Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström sanoo.

Laitamme hyvän kiertämään

Diakonissalaitoksen kehittämä nuorten syrjäytymistä ehkäisevä Vamos-palvelu on malliesimerkki sosiaalisesta vastuunkannosta ja siitä miten toiminnan tuotto käytetään vaikuttavien ja ihmisten arkea parantavien palveluiden  kehittämiseen ja toteuttamiseen. Vamos-palvelu toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla. Vaikuttavuus syntyy eri toimijoiden yhteistyöstä, palveluiden oikea-aikaisuudesta ja siitä, että nuoren tarve on keskiössä.

”Viime vuonna rahoitimme Vamosta itse yli miljoonalla eurolla. Investointi tulevaisuuteen ei mene hukkaan, sillä jopa puolet Vamoksen auttamista nuorista on päässyt koulutukseen tai töihin. Sillä on tuotettu miljoonien eurojen vaikuttavuus yhteiskunnalle.”

Vastuullisuus näkyy myös asiakkaiden ja henkilöstön hyvinvointina

”Meille on erityisen tärkeää, että asiakkaamme ja työntekijämme voivat hyvin, ja että  työnantajana noudatamme olemassa olevia alan säännöksiä. Uskon, että olemme sote-maratoonissa vasta alkumetreillä ja maaliin pääsevät ne yritykset, jotka kilpailevat pitkäjänteisellä vaikuttavuudella lyhytaikaisen hintakilpailun sijaan.”

Vastuulliselle ja yhteiskunnalliselle lähtökohdalle yritystoiminnassa on kova kysyntä, sillä lähes 90 prosenttia kuluttajista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää. Lisäksi jopa 65 prosenttia suomalaisista olisi valmis maksamaan enemmän yhteiskunnalliseen hyvään panostavan yrityksen tuotteista tai palveluista”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimus.

Helsingin Diakonissalaitos ja Diakonissalaitoksen Hoiva ovat sekä Suomalaisen Työn Liiton ja Arvoliiton jäseniä.

Lue lisää: www.yhteiskunnallinenyritys.fi

Seuraa somessa: #yhteiskunnallinenyritys

Lue seuraavaksi: uusimmat artikkelit