Uusia vapaaehtoisia somesta? – 6 vinkkiä, joilla onnistut löytämään juuri oikean tyypin teille

25.8.2020

Saara Simonen

Saara Simonen

 

Piirros, jossa tekstinä Kuinka hyödyntää somea uusien vapaaehtoisten löytämisessä, näillä vinkeillä pääset alkuun.

Kanssala on välittänyt kaupunkilaisia merkityksellistä tekemistä tarjoaviin yhteisöihin jo useamman vuoden ajan. Olemme kasvattaneet verkostojamme vähitellen, ja olemme edistäneet yhdessä elämistä toimintamme alusta asti.

Monet järjestöt ovat riippuvaisia aktiivisista kaupunkilaisista, jotka antavat aikaansa osallistumalla vapaaehtoisina  esimerkiksi ryhmien ohjaamiseen tai retkien järjestämiseen.

Kulunut vuosi on muovannut järjestöjen vapaaehtoistoimintaa monin tavoin. Kuulemamme mukaan osa tutuista, toiminnassa pitkään mukana olleista vapaaehtoisista jäi pois jo alkukeväästä suositusten ja rajoitusten myötä, ja monissa järjestöissä läsnä tapahtuvat toiminnot keskeytyivät tai jopa loppuivat kokonaan. Merkityksellinen tekeminen siirtyi etäyhteyksien päähän, mikä synnytti järjestöissä digitaitoisten vapaaehtoisten tarpeen.

Me Kanssalassa olemme tottuneet jakamaan parhaat oppimme muiden kanssa. Siksi haluammekin nyt jakaa teille muutaman hyväksi havaitun keinon, joiden avulla olemme saaneet välitettyä uusia vapaaehtoisia moniin yhteisöihin kevään ja kesän aikana sosiaalista mediaa hyödyntäen.

  1. Kaikki alkaa suunnittelusta. Pohtikaa, millaisia ihmisiä etsitte vapaaehtoisiksi. Onko hakua tarvetta rajata esimerkiksi iän tai jonkun erityisosaamisen suhteen? Tämä ei ole välttämätöntä, ja me Kanssalassa kannustammekin mahdollisimman avoimeen hakuun, mikä parhaimmillaan lisää yhdessä elämisen taitoja ja ennen kaikkea edistää vapaaehtoisten ja koko kentän moninaisuutta, kun erilaisista lähtökohdista tulevat kaupunkilaiset pääsevät yhdessä luomaan ja edistämään yhdessä elämistä.

 

  1. Kun vapaaehtoisen profiili on mietitty, on aika suunnata katse kohti tehtäväkuvausta. Tehtävästä kannattaa kertoa tavoitteen ja sisällön lisäksi ainakin se, missä sitä tehdään (etänä vai livenä),  kuinka usein, mihin aikaan sekä millaista sitoutuneisuutta ja osaamista tehtävä mahdollisesti vaatii. Kun tehtävän keskeiset tiedot kerrotaan lyhyesti ja ytimekkäästi, saadaan viesti takuuvarmasti kohdennettua oikealle yleisölle ja kiinnostuneiden vapaaehtoisten yhteydenottojen määrä tuplattua.

 

  1. Seuraavaksi on vuorossa itse ilmoituksen laatiminen, jonka voi taiteilla ilmaiseksi esim. Canvassa. Väreillä, kuvilla ja fonteilla leikittely on hauskaa, ja värikäs mainos kiinnittää takuuvarmasti kohderyhmän huomion. Valitsemalla aiheeseen liittyviä kuvia (esim. ruokakuvia, jos etsit vapaaehtoisia kokkailuun tai ruokajakeluun) saatte heti ensisilmäyksellä luotua mielikuvan siitä, mistä mainoksessa on kyse.

 

  1. Kun näyttävä hakuilmoitus on valmis, on aika jakaa sitä eri kanavissa. Hyödyntäkää rohkeasti verkostojanne! Mainosta kannattaa jakaa laajasti eri ryhmissä Facebookissa ja Instagramissa yhteisönne omilla sivuilla ja stooreissa. Me Kanssalassa olemme löytäneet uusia vapaaehtoisia erityisesti Facebookin kaupunginosaryhmistä, joissa olemme saaneet ylläpidolta luvan mainostaa. Tämä toimii erityisesti silloin, kun haluatte löytää vapaaehtoisen tietyllä alueella tapahtuvaan toimintaan.

 

  1. Onko kohderyhmää vaikeaa tavoittaa verkostoistanne huolimatta? Jos etsitte esimerkiksi nuoria vapaaehtoisiksi, hyödyntäkää tuntemienne nuorten asiantuntemusta selvittääksenne, missä heitä voisi tavoittaa. Onko Snapchat jo ihan out, vai löytäisikö sieltä kiinnostuneita tyyppejä mukaan toimintaan? Kokeilkaa rohkeasti!

 

  1. Don’t give up. Joskus vapaaehtoisten löytäminen vaatii useita yrityksiä, joten kannustamme jakamaan hakuilmoituksen uudestaan ja uudestaan, sillä (lähes) aina kuitenkin onnistaa. Lopulta oikeat tyypit näkevät ilmoituksen ja ottavat yhteyttä. Kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Kokeilemisen iloa ja onnistumisia!

Vinkit löytyvät kuvitettuna Kanssalan Instagram-tililtä.

Kirjoittaja Aleksina Tikkinen on kansalaistoiminnan ohjaaja Kanssalassa.

Lue seuraavaksi: uusimmat artikkelit