Työkaluja aikuisille: Miten puhua nuoren kanssa vihapuheesta ja vastakkainasettelusta?
27.8.2025
Nuoret kohtaavat epäasiallista käytöstä arjessa yhä useammin. Tämä vinkkimateriaali tarjoaa aikuisille ja ammattilaisille keinoja tukea nuoria ja luoda turvallista keskusteluilmapiiriä vaikeiden aiheiden äärellä.

Kuva: Susanna Kekkonen, Noon kollektiivi
Yhteiskunnallinen keskustelu on kärjistynyt, ja nuoret kohtaavat polarisaatiota, vihapuhetta ja epäasiallista käytöstä niin verkossa kuin muuallakin arjessa. Aikuisilla, olipa kyseessä ammattilainen, vanhempi tai vapaaehtoinen, on tärkeä rooli turvallisen keskustelutilan luomisessa ja nuorten tukemisessa.
Tämä materiaali tarjoaa näkökulmia ja konkreettisia keinoja nuorten kohtaamiseen vaikeiden aiheiden äärellä.
Miksi nämä ilmiöt ovat nuorten kannalta erityisen haitallisia?
Kun keskustelukulttuuri kärjistyy, nuorten turvallisuuden tunne voi heikentyä. Vihapuhe ja vastakkainasettelu voivat romuttaa itsetuntoa, kaventaa kaveripiiriä ja estää avoimen vuorovaikutuksen. Pahimmillaan ne johtavat syrjintään, väkivaltaan tai radikalisoitumiseen.
Siksi on tärkeää, että nuori saa tulla kuulluksi ja kohdatuksi kunnioittavasti myös silloin, kun hänen näkemyksensä poikkeavat muiden mielipiteistä.
Termit
- Vihapuhe: Halventavaa tai uhkaavaa puhetta, joka kohdistuu ihmiseen hänen taustansa, identiteettinsä tai mielipiteensä vuoksi.
- Yhteiskunnallinen polarisaatio: Yhteiskunnan jakautuminen vastakkaisiin leireihin, jotka eivät enää kuuntele toisiaan.
- Vastakkainasettelu: Kokemus siitä, että ollaan eri puolilla, eikä ryhmien välillä ole luottamusta.
Aikuisten ja erityisesti nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisen tehtävä on tukea ihmisarvoa ja ymmärrystä. Rauhallisuus tarttuu, ja omien reaktioiden tunnistaminen auttaa säilyttämään keskustelun rakentavana. Työntekijä toimii esimerkkinä: kohdataan kaikki nuoret ensisijaisesti nuorina, ei leimojen tai ryhmien edustajina.
Turvallisen tilan luominen tarkoittaa myös sitä, että yksittäinen nuori uskaltaa sanoa eriävän mielipiteensä ryhmässä. Työntekijän tehtävä on tukea tätä rohkeutta ja varmistaa, että keskustelussa on tilaa erilaisille näkökulmille ilman tuomitsemista.
Kohtaamisen periaatteita aikuisille:
- Jokaisella on oikeus mielipiteeseen myös silloin, kun ollaan eri mieltä.
- Rajojen tunnistaminen ja kunnioittaminen: nuorella on oikeus sanoa, kun jokin menee liian pitkälle
- Toisen kokemuksen uskominen ja kunnioittaminen, erityisesti vähemmistöön kuulumisen tai rasistisen kohtelun osalta
- Tunteiden tunnistaminen ja sanoittaminen: kiihtymys, hämmennys, pelko – kaikki ovat osa keskustelua
- Eri mieltä oleminen ei ole henkilökohtainen hyökkäys. Tämä on tärkeä viesti nuorelle.
Keskustelun tukeminen yksilön ja ryhmän tasolla
Yksilökeskustelussa:
- Kysy, toivooko nuori ratkaisua vai haluaako tulla kuulluksi
- Tunnista ja sanoita tunteita
- Erottele asia ihmisestä
- Ole avoin, myönnä virheet ja osoita kiinnostusta
- Puolusta faktatietoa kunnioittavasti
Ryhmäkeskustelussa:
- Luo turvallinen tila: pelisäännöt, taukomahdollisuus, luottamuksellisuus
- Tunnista ryhmän dynamiikka ja tue yksittäistä nuorta
- Hyödynnä avoimia ja tarkentavia kysymyksiä
- Purkukeskustelu yksilöllisesti, jos aihe on ollut kipeä
Harjoituksia ja keskustelupohjia nuorten kanssa
1. Mielipide vai fakta?
Tavoite: Harjoitellaan erottamaan mielipide ja fakta.
Toteutus:
- Kirjoita lappuihin väitteitä, esim. “Kaikki nuoret ovat laiskoja” / “Nuorten työttömyysaste on X %”.
- Nuoret sijoittavat väitteet kahteen koriin: mielipide ja fakta.
- Keskustellaan: mistä tieto on peräisin? Voiko mielipide muuttua faktan myötä?
2. Tunne kehossa. Missä erimielisyys tuntuu?
Tavoite: Tunnistaa ja sanoittaa tunteita.
Toteutus:
- Pyydä nuoria miettimään tilannetta, jossa he olivat eri mieltä jonkun kanssa.
- Missä se tuntui kehossa? Miltä se näytti ulospäin?
- Keskustellaan, miten tunteita voi ilmaista rakentavasti.
3. Rakentavan keskustelun palaset
Tavoite: Tunnistaa, mikä tekee keskustelusta rakentavan.
Toteutus:
- Kysy: “Tuleeko mieleen keskustelu, joka oli vaikea mutta hyvä?”
- Kirjoitetaan ylös, mikä teki siitä rakentavan: kuunteleminen, rauhallisuus, tilan antaminen, jne.
- Voidaan tehdä myös visuaalisesti: “rakentavan keskustelun torni” – jokainen palikka on yksi hyvä käytäntö.
4. Ennakkoluulot ja väärässä oleminen
Tavoite: Pohtia omia ennakkoluuloja ja oppia myöntämään virheitä.
Toteutus:
- Pyydä nuoria miettimään tilannetta, jossa he olivat väärässä.
- Miltä se tuntui? Miten siitä päästiin eteenpäin?
- Keskustellaan: miksi virheen myöntäminen voi olla vaikeaa?
5. Some-esimerkkien purku
Tavoite: Tunnistaa vihapuhetta ja polarisaatiota verkossa.
Toteutus:
- Katsotaan yhdessä esimerkkejä somesta (anonyymejä tai lavastettuja).
- Kysy: “Miltä tämä tuntuu?”, “Mitä tässä tapahtuu?”, “Miten tähän voisi vastata?”
- Voidaan yhdistää nettivinkki-lomakkeen käyttöön.
6. Arvot ja identiteetti
Tavoite: Pohtia, mistä omat arvot ja identiteetti muodostuvat.
Toteutus:
- Käytetään Nyyti.fi:n materiaaleja ja identiteettityökaluja.
- Keskustellaan: “Mistä arvoihini on vaikuttanut?”, “Miten identiteettini näkyy arjessa?”
7. Turvallisen tilan pelisäännöt
Tavoite: Luoda ryhmään turvallinen keskusteluilmapiiri.
Toteutus:
- Sovitaan yhdessä pelisäännöistä: kuunteleminen, vuorotellen puhuminen, tauon mahdollisuus.
- Kirjoitetaan näkyville ja palataan niihin tarvittaessa.
- Voidaan käyttää myös MLL:n tehtäväkortteja.
Mitä voi tehdä, jos kohtaa vihapuhetta tai häirintää verkossa?
Nuorta voi ohjata ilmoittamaan asiattomasta sisällöstä palvelun ylläpidolle. Vakavissa tapauksissa vihapuheesta tai syrjinnästä voi ilmoittaa poliisille nimettömästi nettivinkki-lomakkeella.
Hyödyllisiä materiaaleja ja työkaluja ammattilaisille ja muille aikuisille
Diakonissalaitos – Vinkkejä rakentavaan kohtaamiseen
Ehyt ry – Kohtaamismateriaalit päihteisiin liittyen
Erätauko – Dialogitaitojen harjoittelu nuorten kanssa
Mediakasvatus.fi – Sosiaalisen median ja mediataitojen materiaalit
Mielenterveystalo – Tietoa murrosiästä
MLL – Tehtäväkortit vihapuheesta ja vuorovaikutuksesta
Nuorisoala – Vihapuheen vastaisia menetelmiä ja harjoituksia
Nuorisoala – Antirasistiset periaatteet osaksi nuorisotyötä – Nuorisoala
Nyyti – arvot ja identiteetti: Arvot – Nyyti ry & Identiteetti – Nyyti ry
SETA – Vihapuheen tunnistaminen ja puuttuminen sateenkaarinuoriin kohdistuen
Setlementtiliitto – Lasten ja nuorten somekiusaaminen – miten aikuinen voi puuttua? – Suomen Setlementtiliitto
Sua varten somessa – Materiaalit ammattilaisille– Sua varten somessa
Kirjavinkit
Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä
Marshall Rosenberg: Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus
Diakonissalaitos tekee monipuolista työtä nuorten parissa, keskittyen erityisesti syrjäytymisen ehkäisyyn ja nuorten osallisuuden edistämiseen. Toiminta kohdistuu haavoittuvassa asemassa oleviin nuoriin ja pyrkii vahvistamaan heidän yhteisöllisyyttään ja hyvinvointiaan. Materiaalin ovat koonneet Diakonissalaitoksen nuorten parissa työskentelevät työntekijät.
Oltaisiinko toistemme puolella?
Radikaalisti sovussa on Diakonissalaitoksen ohjelma, joka edistää yhteiskuntarauhaa, demokratiaa ja sovintoa. Lue lisää täältä: Radikaalisti sovussa
Vastakkainasettelun vähentämiseen kannustaa myös Diakonissalaitoksen Oltaisiinko toistemme puolella? -kampanja.