Turun yliopisto ja Yhdessä elämisen taitokeskus tarjosivat kuluneen lukuvuoden aikana yhdessä tukea opiskelijoiden keskittymisvaikeuksiin
11.6.2025
Valmennuskokonaisuuden tavoitteena oli edistää opiskelijoiden opinnoissa jaksamista sekä tarjota työkaluja ja tukea keskittymisvaikeuksiin ja arjen hallintaan. Turun yliopiston hyvinvointipalvelut kertovat olevansa hyvillään ryhmän toteutumisesta ja saaduista palautteista: “Meitä auttaa, kun saamme välillä ulkopuoliset silmät käyttöön ja joku näkee opiskelijoiden tilanteet omasta näkökulmastaan ja jakaa samalla myös osaamistaan meille.”

Turun Vamoksen valmentajat Linda Tuominen (vas.), Juha-Petri Salmi ja Venla Heikkilä.
“Olimme pitkään haaveilleet yhteistyöstä, jonka kautta voitaisiin tukea opiskelijoita vielä kokonaisvaltaisemmin kuin itse pystymme”, kertoo Turun yliopiston hyvinvointisuunnittelija Anu Mäkelä. ”Olimme tutustuneet Diakonissalaitoksen Vamoksen työhön nuorten parissa toimiessamme samoissa verkostoissa.”
Valmennuskokonaisuuden tavoitteena oli edistää opiskelijoiden opinnoissa jaksamista sekä tarjota työkaluja ja tukea keskittymisvaikeuksiin ja arjen hallintaan. Valmennus koostui Turun Vamoksen tiloissa kokoontuvasta vertaisryhmästä sekä yksilötapaamisista Vamos-valmentajan kanssa.
Vertaisryhmä tarjosi tukea
Mahdollisuutta tulla mukaan ryhmä- ja yksilövalmennukseen mainostettiin opiskelijoille niin uutiskirjeessä kuin yliopiston sosiaalisessa mediassakin. Lopulliset valinnat valmennuksen osallistujista teki yliopiston opintopsykologi.
”Hain mukaan lääkärini ehdotuksesta”, Riina kertoo. ”Olen ollut psykoterapiassa aikaisemmin, mutta en ole löytänyt paikkaa, jossa käsiteltäisiin nimenomaan keskittymisvaikeuksia. Ajattelin, että vertaisryhmä ja yksilövalmennus olisivat juuri sitä, mitä tarvitsen.”
”Ryhmä- ja yksilötapaamiset toivat mukavaa rytmiä arkeen ja niihin oli aina mukava tulla. Jokaisella oli ryhmässä tilaa olla oma itsensä.”
Mikaela on samaa mieltä. Hän kertoo hakeutuneensa valmennukseen yliopiston esteettömyyssuunnittelijan vinkistä.
”Olen korona-ajan fuksi ja nepsy ja verkostoni yliopistolla ovat jääneet pieniksi. Kaipasin vertaistukea. Valmennuksessa meillä on ollut hyvä poppoo ja olemme tukeneet toisiamme”, hän tiivistää.
Ryhmävalmennuksesta vastannut Vamos-valmentaja Linda Tuominen sanoo, että opiskelijoiden kokemus vertaisuudesta oli tärkeä osa valmennusta.
”Moni kertoi opintojensa edistyneen hitaammin, kuin muilla samaan aikaan aloittaneilla. Silloin jää helposti ulkopuolelle samaan aikaan aloittaneiden ryhmästä. Tässä valmennusryhmässä monelle tuli oivalluksia, että oman tilanteen kanssa ei ole yksin vaan muutkin ovat samassa tilanteessa. Ryhmään osallistujat ovat myös suunnitelleet opintoihin liittyvää yhteistä tekemistä.”

Valmennuksen materiaaleja.
”Pienin askelin ja jotain joka päivä.”
Osallistujat kertovat saaneensa valmennuksesta muun muassa opiskeluvinkkejä ja tukea aikataulujen suunnitteluun sekä samalla oppineet tärkeää armollisuutta itseä kohtaan. Valmennuksen loppukyselyyn vastanneista 85 prosenttia kertoi aloitekykynsä parantuneen valmennuksen myötä. Lähes puolet koki valmennuksen jälkeen pystyvänsä keskittymään asioihin paremmin ja pitävänsä paremmin huolta itsestään.
“Jokaiselle opiskelijalle asetettiin valmennuksen alussa jokin konkreettinen ja saavutettavissa oleva tavoite”, kertovat yksilötapaamisia toteuttaneet Vamos-valmentajat Venla Heikkilä ja Juha-Petri Salmi.
”Tavoitteiden saavuttaminen herätti osallistujissa kipinän siihen, että tavoitteet kannattaa pilkkoa riittävän pieniin osiin, jotta ne voi saavuttaa. Ryhmässä saadut kokemukset kantavat toivottavasti positiivisina kokemuksena myös muun elämän tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.”
”Valmennuksen aikana oivalsin, että tavoitteena ei ole olla täydellinen tai oppia kaikkea. Kannattaa rohkeasti ihan vaan kokeilla uutta, ja saada tsemppiä pienistäkin asioista”, Tiia kertoo.
Myös Riina ja Mikaela aikovat jatkossa olla armollisempia itseään kohtaan:
”Pienin askelin ja jotain joka päivä.”
Turun yliopiston hyvinvointipalvelut ovat hyvillään ryhmän toteutumisesta ja saaduista palautteista.
“Meitä auttaa, kun saamme välillä ulkopuoliset silmät käyttöön ja joku näkee opiskelijoiden tilanteet omasta näkökulmastaan ja jakaa samalla myös osaamistaan meille”, Turun yliopiston esteettömyyssuunnittelija Paula Pietilä toteaa.