Helsingin Diakonissalaitoksen brändinimi ja ilme uudistui

13.8.2019

Nainen ja mies halaavavat. Kuvassa Diakonissalaitoksen logo.

 

Sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavan Helsingin Diakonissalaitoksen brändinimi lyheni Diakonissalaitokseksi. Samalla yhteiskunnallisen konsernin visuaalinen ilme ja logo uudistuivat.

 

”Viestinnässä ja markkinoinnissa käytettävän brändinimen uudistuksen taustalla on strategiamme kasvaa ja laajentaa toimintaamme. Sana Helsinki on aiheuttanut nimessämme haasteita ja meidät on koettu vain helsinkiläiseksi ja Helsinki-keskeiseksi palveluntarjoajaksi. Toimimme kuitenkin jo nyt kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea ja kansainvälisesti monissa eri maissa. Tulevaisuudessa tavoitteenamme on olla entistä vaikuttavampi sosiaali- ja terveyspalvelujen valtakunnallinen tuottaja ja kansainvälinen toimija”, toimitusjohtaja Olli Holmström kertoo.

Nimen ja ilmeen uudistaminen ovat osa laajempaa brändityötä, jonka tavoitteena on vahvistaa Diakonissalaitosta vaikuttavana, uusiutuvana ja helposti lähestyttävänä organisaationa. Uuden ilmeen suunnitteli Viestintätoimisto Drum ja suunnittelusta vastasi graafinen suunnittelija Ella Härkönen.

Diakonissalaitos on vanha toimija, jolla on uusi ja raikas ilme

”Suunnittelussa otettiin huomioon henkilökunnan toiveet, Diakonissalaitoksen pitkä historia, arvomaailma ja toiveet leikkisämmästä ja rohkeammasta suunnasta”, kertoo Härkönen.

Uusi raikas ilme on saanut jo hyvän vastaanoton henkilöstön keskuudessa.

”Se on moderni, mutta samalla kunnianosoitus säätiön historialle. Diakonissalaitos on jo yli 150 vuotta tehnyt työtä kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttamiseksi. On hienoa, että merkityksellinen työ ja pitkä historia näkyvät uudessa ilmeessämme ja nimessä. Siinä on myös lämpöä, iloa ja välittämistä. Asioita, jotka kuvaavat hyvin työkulttuuriamme”, viestintäjohtaja Laura Niemi kertoo.

Ilmeen graafiset elementit ovat saaneet vaikutteita Diakonissalaitoksen pääkorttelin punatiilisten rakennusten yksityiskohdista. Uusi logo hyödyntää alkuperäistä, liekehtivää sydäntä kuvaavaa tunnusta.

”Liekehtivä sydän kuvaa työntekijöiden sitoutumista ja rohkeutta tehdä työtä ihmisarvon puolesta. Sen halusimme säilyttää. Logo tuotiin tähän päivään ja siihen lisättiin uusi, kolmas liekki. Se muistuttaa meitä siitä, että tätä työtä ei tehdä yksin, vaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa”, Niemi sanoo.

Uusi ilme näkyi vahvasti Korttelijuhlassa 22.8.2019

Jo kolmatta kertaa järjestetty Korttelijuhla keräsi yhteen kaupunkilaisia, Diakonissalaitoksen ystäviä, yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja henkilökuntaa viettämään kesäistä iltapäivää Diakonissalaitoksen ainutlaatuiselle korttelipihalle Helsinkiin (Alppikatu 2). Tapahtuma oli kaikille avoin ja maksuton. Mukana oli tuhatpäinen yleisö.

Uudet Diakonissalaitoksen logot löytyvät STT:n mediapankista www.sttinfo.fi tai viestinta@hdl.fi.

Diakonissalaitoksen juridinen nimi on edelleen Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr.

Lisätietoja

Olli Holmström, toimitusjohtaja, Diakonissalaitos, olli.holmstrom@hdl.fi, puh. 050 483 6313

Laura Niemi, viestintäjohtaja, Diakonissalaitos, laura.niemi@hdl.fi, puh. 050 373 8602

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua: