Yrityksillä ja kansalaisjärjestöillä on mahdollisuus muuttaa Afrikka-kuvaa

22.5.2021

Kolmen henkilön kasvokuva. He puhuvat aamiaistilaisuudessa aiheesta Afrikka-kuva.

Tilaisuuden puhujat Esa Salminen, Hodan Mohamed ja Satu Mehtälä.

 

Afrikka on laaja ja monipuolinen manner. Suomalaisilla yrityksillä on lukuisia liiketoimintamahdollisuuksia Afrikan maiden kanssa. KYMPPI-hankkeen verkossa pidetyn aamiaistilaisuuden keskustelijoiden mukaan parhaimmat edellytykset on silloin, kun yritykset ottavat paikalliset ihmiset mukaan hankkeiden joka vaiheeseen alusta alkaen.

Monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja inklusiivisuuden parissa työskentelevä Hodan Mohamed sanoi, että emme voi puhua Afrikasta yhtenäisenä alueena. Maanosa on laajuudeltaan maailman toiseksi suurin, missä asuu 15 % maailman väestöstä.  Siellä on yli tuhat etnistä ryhmää ja kulttuuria, minkä vuoksi on tärkeää tutustua markkina-alueeseen huolellisesti.

Paikallisten todellisuus pitää ottaa huomioon ja paikalliset ihmiset pitää ottaa mukaan heti innovaation kehittämisen alkuun ja kertomaan omista tarpeistaan.

Afrikkalaisiin liiketoimintamahdollisuuksiin tutustuu parhaiten paikan päällä. Tutustuminen on mahdollista myös älylaitteiden avulla videokokouksissa. Mohamedille hyviä alustoja ovat olleet LinkedIn ja Clubhouse. Salminen ja Mehtälä lisäsivät hyviksi verkostoitumisen paikoiksi myös Finnpartnershipin, Suomen Afrikka-seuran, kehitysrahoittajien ja kauppakamarien Afrikka-verkostot sekä Ambitious African.

Yritysten pitää päivittää omat mielikuvansa Afrikasta, sanoi Soprano Oyj:n, Invalidisäätiö Liven ja Settlementtiliitto ry:n hallitusten puheenjohtaja Satu Mehtälä. Afrikassa väestö kasvaa ja on maailman nuorinta. Afrikan maat kaupungistuvat, kännykät ovat käytössä laajasti. Tällä hetkellä Suomen kokonaisviennistä menee Afrikkaan vain 2,5 %. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tavoitteena on lisätä vientiä merkittävästi. Kannattava vienti on pitkäjänteistä työtä ja vaatii sitkeyttä. Pitää tuntea asiakkaat ja liiketoimintaympäristö. On koko maapallon yhteinen etu, että Afrikkaan syntyy työllistävää yritystoimintaa, Mehtälä sanoi.

On tärkeää myös työllistää nuoria ja naisia ja kannustaa heitä yrittäjiksi. Mehtälän mukaan vaikuttava ja moderni liiketoiminta ja vaikuttava kehitysyhteistyö tukevat toisiaan. Esimerkiksi Sopranolla on yrittäjyyskoulutusta useissa Afrikan maissa. Naisten pankin työn kautta 75 000 naista on päässyt työn ääreen eri maissa. Molemmat organisaatiot tekevät paljon työtä, jotta ne löytävät hyvät paikalliset kumppanit tasa-arvoisiksi kumppaneiksi. Paikalliset ovat mukana alusta alkaen, myös yritysten johtoryhmissä. Afrikkaan tulee Mehtälän mukaan koko ajan lisää uusia mahdollisuuksia ja myös haasteita. Hänen mielestään nyt on juuri oikea aika tutustua Afrikan mahdollisuuksiin.

Myös muiden kuin Afrikan maissa suoraan toimivien yritysten pitäisi päivittää Afrikka-, Suomi- tai maailmankuvaa, sanoi toimittaja ja viestintäyrittäjä Esa Salminen. Esimerkiksi Google pyrkii diversiteettiin niin yleisössä, henkilökunnassa kuin rekrytoinneissa. Mikäli suomalaiset eivät ole aktiivisesti ja kulttuurisensitiivisesti mukana rakentamassa yhteyksiä Afrikan maiden kanssa, voimme menettää asiantuntijoita, liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakkuuksia, Salminen sanoi.

Maailmankuvan laajentaminen lähtee omista strategisista valinnoista. Halusta lisätä diversiteettiä kannattaa kertoa myös ulospäin esimerkiksi haastatteluissa. Mohamed lisäsi, että myös virheistä olisi hyvä puhua avoimesti. Tämän jälkeen kannattaa miettiä yhdessä, miten virheistä pitää ottaa opiksi.

Mohamed, Mehtälä ja Salminen puhuivat ensimmäisessä KYMPPI-hankkeen toisen rahoituskauden tilaisuudessa 1.6.2021.

Laura Koskelainen

Aamiaistilaisuuden keskustelun voi katsoa alla olevasta tallenteesta:

Tutustu Kymppi-hankkeeseen ja verkkolähetysten tallenteisiin
Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua: