Suosituksia maahanmuuttajataustaisten romanien kohtaamiseen ammattilaisille

13.9.2023

Romaniportti-hanke kutsui maahanmuuttajataustaisia romaneja työssään Pietarsaaren seudulla kohtaavat toimijat vaihtamaan kokemuksia ja jakamaan hankkeen aikana saatuja oivalluksia. Seminaarin jälkeen sen annista koottiin suositukset  ammattilaisille maahanmuuttajataustaisten romanien kohtaamiseen. 

Seinällä on Romanian lippu, Bulgarian lippu ja romanilippu sekä kannustavia tekstejä.

Yksilöiden tilanne riippuu monista tekijöistä

Romanit tulevat Suomeen eri maista ja monista eri syistä. Yleisiä syitä ovat esimerkiksi työllisyysmahdollisuudet, perheen yhdistäminen tai se, että romanien syrjintä on edelleen todella merkittävää monissa Euroopan maissa.

Muista maista Suomeen muuttaneilla romanitaustaisilla ihmisillä on usein erilaisia kokemuksia ja tarpeita kuin suomalaisella romaniväestöllä. Yhteisiä piirteitä on kuitenkin olemassa. Niistä merkityksellisimpiä ovat usein romaneihin kohdistuvat ennakkoluulot ja syrjintä.

On tärkeää muistaa, että maahanmuuttajataustaiset romanitkaan eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan yksilöiden tilanne riippuu monista tekijöistä, kuten yksilöllisistä kokemuksista, lähtömaasta ja olosuhteista. Siksi maahanmuuttajataustaisten romanien tukemisessa tarvitaan kulttuurisensitiivistä lähestymistapaa. Myös yhteistyö romanijärjestöjen ja romaneja tukevien järjestöjen kanssa on hyvä keino löytää parhaat tavat maahanmuuttajataustaisten romanien tukemiseen.

Suosituksia maahanmuuttajataustaisten romanien kohtaamiseen ammattilaisille

1. Kaikki alkaa kunnioituksesta

Onko sinulla ennakkoluuloja edessäsi olevaa henkilöä kohtaan? Päätä laittaa ne hetkeksi sivuun. Etkö vaistomaisesti pidä asiakkaastasi? Sinun ei tarvitse pitää ihmisestä toimiaksesi ammattimaisesti. Ajatteletko heti ongelmia, kun katsot edessäsi olevaa henkilöä? Yritä sen sijaan nähdä mahdollisuuksia. Hyvä asiakassuhde alkaa kunnioituksesta ja avoimuudesta.

2. Rakenna luottamusta

Ihmiset, jotka tulevat luoksesi, ovat ihmisiä, jotka ovat alttiissa, haavoittuvassa, kipeässä ja ehkä häpeällisessä tilanteessa. He eivät ehkä myöskään ymmärrä kieltäsi. Luottamuksen rakentaminen on avainasemassa, kun autat heitä eteenpäin.

3. Tule tapaamiseen ihmisenä

Ihmiset, joita palvelet työssäsi, ovat asiakkaita, ja jokainen asiakas on ihminen, jolla on tarina. Mutta myös sinä olet ihminen, jolla on tarina. Se, että tulet asiakastapaamisiin ihmisenä etkä vain virkailijana, voi merkitä paljon henkilölle, jonka kohtaat.

4. Ole tietoinen omista etuoikeuksistasi

Haluamme ajatella, että kaikilla on samat mahdollisuudet elää hyvää elämää, mutta todellisuudessa ihmisten mahdollisuuksia rajoittavat monet tekijät. Muun muassa ihonväri, terveydentila, ruumiinmuoto, kieli, kansalaisuus, uskonto ja seksuaalinen identiteetti määrittelevät usein ihmisen mahdollisuuksia. Ole tietoinen omista etuoikeuksistasi. Valta tuo mukanaan vastuun.

5. Ymmärrä ja anna aikaa

Monia asiakkaitasi painostavat määräajat ja pakolliset vaatimukset, ja arviosi heidän kyvystään täyttää ne muokkaa heidän olosuhteitaan. Anna asiakkaillesi tilaa miettiä, mihin he ovat menossa, mitkä ovat heidän unelmansa, mitkä ovat heidän tavoitteensa ja mikä heitä motivoi. Anna heille aikaa pohtia, mitä heidän on opittava ja mitä he ovat valmiita tekemään päästäkseen sinne. Anna asioiden viedä aikaa.

6. Vahvista vähemmistöjen ääntä

Vahvista vähemmistöjen ääntä kysymällä heiltä, mitä he kaipaavat, mitkä ovat heidän unelmansa, mitkä ovat heidän tavoitteensa. Kysy heiltä, mikä tekee elämästä mielekästä. Kysy heiltä, millaista heidän arkensa on, mitä he haluavat tehdä ja mistä asioista he löytävät iloa. Anna heidän tietää, että he ovat tärkeitä. Mutta mikä tärkeintä, kuuntele!

7. Älä ole hiljaa – ole liittolainen

Liittolaisena oleminen tarkoittaa sitä, että osoitat selkeästi tukesi vähemmän etuoikeutetulle henkilölle tai ryhmälle. Kun kuulet syrjivää puhetta vähemmistöistä tai kohtaat vähättelevää tai kiusaavaa käytöstä, tai kun joku kyseenalaistaa romanien oikeuden asua Suomessa: avaa suusi ja puolusta heitä! Kysy, miten voit tukea heitä.

8. Lisää tietämystäsi

Ota vastuu siitä, että opit perustiedot tapaamiesi ihmisten taustasta. Tutustu romanien historiaan ja kulttuurin erityispiirteisiin. Tutustu romanien itsensä tekemiin kirjoihin, musiikkiin tai taiteeseen. Keskustele kollegojesi ja ystäviesi kanssa siitä, miten heidän osallistumisensa voi rikastuttaa yhteiskuntaamme. Pohdi, miksi totutut toimintatapamme joskus pahentavat ongelmia sen sijaan, että vähentäisimme niitä.

9. Etsi vaihtoehtoisia polkuja

Muista, että ei ole vain yhtä tapaa auttaa jotakuta. Ei myöskään ole vain yhtä tapaa elää elämäänsä. Kaikki normaaliksi kuvattu on seurausta siitä, että asioita on tehty tietyllä tavalla pitkään. Jos olet aina soveltanut ylhäältä alas -periaatetta, kokeile, mitä tapahtuu, jos istuttekin asiakkaan kanssa vierekkäin.

10. Älä jätä ketään taaksesi

Se, miten huolehdimme yhteiskunnan marginaalissa olevista ihmisistä, kertoo jotain tärkeää koko yhteiskunnastamme. Onko olemassa ihmisiä, joita on liian vaikea auttaa? ”Ketään ei jätetä” -periaate tarkoittaa sitä, että räätälöimme toimintaamme niiden tarpeisiin, jotka kamppailevat eniten, ei niille, jotka pärjäävät parhaiten.

Romaniportti-hanke oli Diakonissalaitoksen ja Pietarsaaren kaupungin yhteistyöhanke, joka toteutettiin elokuun 2020 ja heinäkuun 2023 välisenä aikana, Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoituksella.

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua: