Fazerin lahja satavuotiaalle Suomelle: 125 mahdollisuutta työelämään

13.7.2016

Fazer käynnisti syksyllä 2016 kaksivuotisen työllistämishankkeen 125 mahdollisuutta työelämään yhteistyössä Diakonissalaitoksen kanssa. Hanke oli tarkoitettu vaikeasti työllistyville. Siihen sisältyi sekä lähiopetusta että työssäoppimista. Tavoitteena oli, että mahdollisimman moni osallistujista työllistyisi Fazerille pysyvästi. Hanke oli Fazerin lahja satavuotiaalle Suomelle.

Salaattilautanen, johon kädet asettelevat salaatinlehtiä.

 

125-vuotisjuhlavuottaan viettävä Fazer teki mittavan sijoituksen suomalaiseen työhön. Työllistämishanke oli kohdistettu pitkäaikaistyöttömille, nuorille työttömille, maahanmuuttajille ja osatyökykyisille. Fazerilla tarvitaan jatkuvasti osaavia ja motivoituneita työntekijöitä, ja tämä hanke oli panostus myös tulevaisuuden työvoimaan.

”Suomalainen työ ja ammattitaito ovat rakentaneet Fazeria 125 vuoden ajan. Olen ylpeä ja iloinen siitä, että voimme antaa näin merkittävän lahjan Suomelle. Jos voimme auttaa yhdenkin vaikeasti työllistyvän työelämään, olemme saavuttaneet jotain arvokasta. Kaikissa ihmisissä piilee lahjakkuutta ‒ joskus sen löytäminen vaatii erityistä vaivannäköä”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Hanke toteutettiin yhteistyössä Diakonissalaitoksen kanssa. Yhteistyöllä pyrittiin luomaan pysyvä vaikutus yhteiskuntaan ja käynnistämään uudenlainen työllistämisen tapa myös laajemmin.

”Diakonissalaitos juhlisti vuonna 2017 150-vuotista taivaltaan. Tämä hanke oli hieno lähtölaukaus juhlavuodellemme. Perustehtävämme on luoda uusia ratkaisuja ja mahdollisuuksia ihmisille, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Koulutus on yksi tärkeistä keinoistamme. Fazerin kanssa käynnistämällämme hankkeella oli suuri yhteiskunnallinen merkitys ja se toteutti mainiosti tehtäväämme. Pysyvä muutos syntyy parhaiten yhteistyöllä”, toteaa Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström.

Monipuolisia työmahdollisuuksia

Koulutukseen haettiin TE-toimiston kautta. Ennen varsinaista koulutusta järjestetään parin viikon mittainen kartoitusjakso, jonka aikana selvitettiin henkilöiden soveltuvuutta alalle ja keskusteltiin erilaisista mahdollisuuksista. Karsiutuneille tarjottiin mahdollisuutta työvalmennukseen Helsingin Diakonissalaitoksen toimesta.

Hankkeen kuhunkin koulutusryhmään valittiin noin 20 koulutettavaa ja jokaisen ryhmän teemana oli joko elintarviketeollisuus tai suurtalous- ja ravintola-ala. Teemasta riippuen koulutuksen kesto oli 3‒6 kuukautta. Koulutukset koostuivat lähiopetuksesta ja työssäoppimisjaksoista Fazerin eri liiketoiminta-alueilla. Työmahdollisuuksia oli leipomoissa, makeistuotannossa, ravintoloissa, kahviloissa ja syksyllä avatussa uudessa vierailukeskuksessa. Mukana olevat Fazerin tiimit ja esimiehet saivat koulutusta ja jatkuvaa tukea hankkeen aikana.

Ensimmäinen koulutusryhmä pääsi tositoimiin syyskuussa 2016 ja hanke jatkui vielä vuoden 2017 ajan. Kaiken kaikkiaan tarkoitus oli löytää mukaan yhteensä 125 vaikeasti työllistyvää ja antaa heille uudenlainen mahdollisuus.

Hanke palkittiin vuoden 2018 Rekrytointitekona.

Lisätietoja:

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer–konsernin kumppanuusohjelma
p. 044 710 8860liisa.eerola@fazer.com

Laura Niemi, viestintäjohtaja, Helsingin Diakonissalaitos
p.050 373 8602 laura.niemi@hdl.fi

 

Artikkeli on julkaistu heinäkuussa 2016 ja päivitetty helmikuussa 2021.

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua: