Tietopankki
Psykotraumatologian keskuksen Tietopankkiin on koottu traumatisoituneiden pakolais- ja turvapaikanhakijalasten ja -nuorten mielenterveyskysymyksiin liittyvää aineistoa. Tietokanta sisältää lisäksi monikulttuuriseen traumatyöhön soveltuvia arviointimenetelmiä sekä tietoa kidutuksen uhrin trauman vaikutuksista oppimiseen.
Esitteet
Uusi esite
Pakolaisuus ja stressi
Pakolaisuus ja stressi (pdf)
Flyktningar och stress (pdf)
Being a refugee and stress (pdf)
Being a refugee and stress (in Arabic pdf)
Lasten ja nuorten toiminta
Opinnäytetyöt
Honkkila Suvikki Ruth, Turusenaho Johanna: Sotatraumatisoituneiden lasten toiminnallisen ryhmän pilotointi – resilienssin vahvistaminen
Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2019. Linkki opinnäytetyöhön Theseus-tietokannassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja kuvata sotatraumatisoituneiden lasten resilienssiä vahvistavan toiminnallisen ryhmän pilotointi jatkokehittelyä varten. Yhteistyökumppanina toimi Diakonissalaitoksen Psykotraumatologian keskuksen Lasten ja nuorten toiminta.
Pilotista saatujen kokemusten perusteella resilienssiä vahvistavat toiminnalliset ryhmät ovat lupaava työmuoto sotatraumatisoituneiden lasten kanssa työskenneltäessä. Pilotoinnin koettiin rohkaisseen lapsia toimimaan, syventäneen vanhempien luottamusta kuntoutuspalveluihin ja tarjonneen yhteistyökumppanille ja muille alan toimijoille hyödyllisiä kokemuksia, joiden pohjalta voidaan lähteä kehittämään lasten ryhmämuotoisten kuntoutuspalveluiden järjestämistä.
Jokisalo, Jasmiina; Rantala, Dan: Visuaalisen työkalun kehittäminen osaksi sosiaaliohjausta Diakonissalaitoksen Psykotraumatologian keskukselle.
AMK-opinnäytetyö, Laurea-ammattikorkeakoulu 2024. Linkki opinnäytetyöhön Theseus-tietokannassa.
Opinnäytetyössä kehitettiin visuaalinen työkalu osaksi Diakonissalaitoksen Psykotraumatologian keskuksen sosiaaliohjausta. Tavoitteena oli luoda selkokielinen ja visuaalinen työkalu, joka auttaa pakolaistaustaisia potilaita ymmärtämään paremmin suomalaisia sosiaalipalveluja ja edistää heidän kotoutumistaan. Työkalu kehitettiin yhdessä keskuksen potilaiden kanssa yhteiskehittämisen työpajoissa ja tietoa työkaluun kerättiin myös keskuksen työntekijöiltä kyselyiden ja keskusteluiden kautta.
Visuaalinen ja selkokielinen sosiaaliohjauksen työkalu on tulostettavissa opinnäytetyön sivuilta 55-63.
Mäkipää Linnea: “Tieto lisää ymmärrystä”: traumakoulutuksen hyöty inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa pakolaisperheiden kanssa toimiessa.
YAMK-opinnäytetyö, Diakonia-ammattikorkeakoulu 2021. Linkki opinnäytetyöhön Theseus-tietokannassa.
Opinnäytetyössä selvitettiin Psykotraumatologian keskuksen Kidutettujen Lasten ja Nuorten toiminnan järjestämän traumapohjaisen koulutuksen hyötyä sekä käytettävyyttä inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kokemusperäistä tietoa yhteistyökumppanille siitä, miten koulutusta on hyödynnetty inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Tietoa kerättiin koulutuksiin vuosina 2019–2020 osallistuneilta henkilöiltä verkkokyselyn avulla, osallistujien koulutusten jälkeen työryhmälle antamasta palautteesta sekä koulutuksen järjestäjien teemahaastatteluilla.
Asiantuntijavideot
Videossa aiheena lapset ja nuoret pakolaisina.
Videossa aiheena lapsen ja nuoren traumatisoituminen.
Videossa aiheena, miten pakolaislasta voidaan auttaa.
Videossa aiheena etäyhteys asiakastyössä.
Sotatraumatisoituneiden kuntoutus
Psykotraumatologian keskuksen Sotatraumatisoituneiden kuntoutus kehittää potilastyön ohella digivälitteisen hoitotyön menetelmiä. Tämä mahdollistaa hoidon ja kuntoutuksen arvioiden toteuttamisen maantieteellisistä etäisyyksistä huolimatta. Sotatraumatisoituneiden kuntoutuksessa etätyöskentelystä on tullut luonteva osa potilastyötä, verkostotyöskentelyä ja kouluttamista.